التخطي إلى المحتوى
نصائح مفيدة للتوفير فى مصروف البيت

نصائح مفيده للتوفير في مصروف البيت

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته زوار موقعنا نقدم لكم اليوم موضوع جديد فى ظل ارتفاع الاسعار نقدم لكم حيلة جديدة ونصائح مفيدة للتوفير فى مصروف البيت وتكونى سيدة اقتصادية فى مصروفك فهيا لنبدأ .

النصائح المقدمة هى

الصدقه

لقول النبى صلى الله عليه وسلم (ما نقص مال من صدقه ) بشرط اليقين + تسديد الديون .

الاستغفار

لقول الله عزوجل (فقلت أستغفرو ربكم انه كان غفارا يرسل السماء عليكم مدرارا ويمددكم بأموال وبنين ) .

عدم الخروج بمصروف البيت

ماتخرجيش ابدا ابدا ابدا وشنطتك فيها كل مصروف البيت المصروف يتقسم بالاسبوع فى اظرف ومتتعديش المبلغ الاسبوعى وركزى جواه مش فى باقى الاظرف .

ماترميش اى شى

ماترميش اى حاجه ينفع تعيدى تدويرها ..يعنى لا لبس اتقطع ولا علب كبيره .. كل ده بشويه حيل ذكيه ينفع يغنيكى عن شراء حاجات كتير.

ماترميش أى أكل

ماترميش اى اكل نهائى كله ف علب وع الفريزر ..وطالما عندك نت اهوه ماشاء الله يبقى اتعلمى تدوير الاكل البايت وتحويله لاكله تانيه لذيذه ومشبعه .

  ماتستخدميش تمونك من العلب الكبيرة

متستخدميش تموينك من العلب الكبيره … يعنى الصابون السايل مثلا خدى من الجركن وخففيه بخل فى علبه صغيره …الزيت متستخدميش من الزجاجه الكبيره ال 3 ليتر مباشره لا ..صغرى حجم الاستهلاك ف عينك .

  ابحثى البدائل الموفره .

.يعنى  بتفطرى بره البيت لا اعملى فطارك اضمن واوفر  بتشربى شايات كتير ف الشغل .. لا خدى ترمس معاكى من البيت .الاكل بيخلص على قد الوجبه .. لا اتعلمى تزودى الوجبه بالخدع اللى بتزود الطبق وتكبرحجمه .

التوفير من الفاكهة

الفاكهه هاتيها بالاسبوع ..واعملى سلطه فواكه .. لان سلطه الفواكه ولو بنوعين بس من الفاكهه هتوفرلك جداااا .

امنعى المسليات

امنعى الشيبسى والبيبسى وكل حاجه تجيب المرض ..لانها بتخلص الفلوس .

اعملى حصاله

واى فلوس تفيض من المبلغ الاسبوعى متحطيهاش على الاسبوع اللى بعده لا ..حطيها ف الحصاله .. وشهر على شهر هتلاقى مبلغ محترم ممكن تشترى بيه حاجه محتاجاها.

متجريش ورا عروض وهميه

الحقى قبل نفاذ الكميه والحقى قبل ما تغلا والحقى العرض عليه واحده هديه عيشى حسب امكانياتك وهدفك الاسبوعى .. ولو اتبقى اخر الشهر فلوس اشترى عروض .

خططي لوجبات طعامك

التخطيط المسبق أمر هام، ليس فقط من أجل النظام وتوفير الوقت، لكن لتوفير المال أيضاً! فإذا قمت بتخطيط وجبات الطعام بشكل أسبوعي، فأنت تستطيعي أن تحضري مكونات وجباتك، بحيث لا تتخطى مبلغ معين، أيضاً عدم التخطيط قد يجعلك مضطرة أحياناً لطلب أطعمة أو شبه جاهزة في حال تأخرك في إعداد الطعام، مما يحملك تكلفة إضافية.

استفيدي من عروض الطعام

الكثير من محلات السوبر ماركت تقوم بعمل عروض على أصناف البقالة والطعام، لذا حاولي دائماً شراء الأصناف في العروض، ولا مانع من عمل خطة وجباتك مرنة بناء على تلك العروض، فعلي سبيل المثال إذا كان هناك عرض حقيقي على أوراك الدجاج فلا مشكلة في أن تضعي في خطتك أكثر من صنف يعتمد على أوراك الدجاج، أخيراً ربما يكون مبلغ التخفيض على كل صنف صغير، لكن على مدار الشهر قد يكون إجمالي مبلغ التوفير يستحق.

اجعلي الفريزر صديقك

لما تضطرين إلى شراء الخضروات المجمدة مرتفعة السعر في غير موسمها؟.. يمكنك أن تصنعي خضرواتك المجمدة بنفسك في موسمها، وأثناء انخفاض سعرها، لتستفيدي من مخزونك طوال الموسم المقبل، كذلك الأمر مع الأطعمة الجاهزة، فبدلاً من شراء مصنعات اللحوم للأولاد يمكنك أن تحضري البانيه، الكفتة والأصناف الأخرى وتخزينها جاهزة في الفريزر، لتستخدميها بسهولة صباحاً أو بعد عودتك من العمل .


التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *